Huishoudelijk intern reglement
vzw Chez Nous – Bij Ons
Beste bezoekers, wees welkom,
Om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal gebruik kan maken van de voorzieningen en diensten van Chez Nous – Bij Ons, volgt hier een korte uitleg over de verschillende diensten die worden aangeboden en de te respecteren regels om hiervan te kunnen gebruik maken. Lees ze aandachtig door. Ons intern regelement is opgehangen in ons onthaal en is voor iedereen toegankelijk. Alle gebruikers die Chez Nous – Bij Ons bezoeken, moeten de regels en principes van dit intern regelement naleven en de vereniging behoudt zich het recht om op elk moment de toegang te ontzeggen als het intern regelement niet wordt nageleefd.
Artikel 1: Rechtspositie en presentatie
Chez Nous – Bij Ons is een dagopvangcentrum dat sinds 1998 zijn deuren opent voor mensen in precaire en kwetsbare situaties (daklozen, mensen met een laag inkomen of geïsoleerd, mensen zonder papieren, enz.) Het dagopvangcentrum biedt onvoorwaardelijke basishulp via een reeks diensten zoals maaltijden (ontbijt en lunch), voedselpakketten en toegang tot een sociale permanentie. Chez Nous – Bij Ons is een ontmoetingsplaats, open voor iedereen, waar je een maaltijd kunt eten, met je buurman of buurvrouw kunt praten, een gezelschapsspel kunt spelen, een krant kunt lezen, je kunt opwarmen of gewoon een paar uur kunt ontspannen. Chez Nous – Bij Ons is een autonome organisatie waar vrijwilligers uit de doelgroep mee het centrum leiden en de werking ervan bepalen. De vzw is dan ook erkend als “vereniging waar de armen het voor het zeggen hebben” sinds 2010. Het centrum opent organiseert haar werking tijdelijk in de Vooruitgangstraat 331. Na renovatiewerken zal het heropenen in de Kartuizersstraat 60, in hartje Brussel.
Chez Nous – Bij Ons biedt zijn diensten aan volgens beschikbaarheid en tijdens de volgende openingsuren :
- Maandag tot vrijdag: 08.30-14.00h
Gedurende de winter: maandag tot vrijdag 08.00 – 14.00
- Zaterdag, zondag en feestdagen: gesloten
De vereniging behoudt zich het recht om de openingsuren te wijzigen afhankelijk van de beschikbaarheid van het personeel. Wijzigingen in de openingstijden of uitzonderlijke sluitingen worden op voorhand op de deur geafficheerd.
Chez Nous – Bij Ons is een vzw en heeft een voorlopige erkenning als dagopvangcentrum bij de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie (GGC) en een erkenning als Vereniging waar Armen het Woord Nemen bij Vlaanderen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Artikel 2: Missie
Chez Nous – Bij Ons streeft haar missie na door middel van verschillende diensten.
1) Diensten om het dagelijkse leven te vergemakkelijken :
I) De verschillende diensten, uitrustingen en kamers zijn beschikbaar:
- Gelagzaal (op voorwaarde dat u de netheid van de zaal, de ter beschikking gestelde uitrusting en de aanwezige vrijwilligers om u te ontvangen en te dienen, respecteert) ;
- Telefoon (er is een telefoon beschikbaar. Deze telefoon is beschikbaar voor administratieve doeleinden en kan niet worden gebruikt om internationale gesprekken te voeren. Een personeelslid zal erop toezien dat de telefoon correct wordt gebruikt in uw aanwezigheid) ;
- Een gratis ontbijt wordt aangeboden van maandag tot vrijdag van 8.30u tot 11u00. Onverkochte producten die overdag worden opgehaald bij verschillende verkooppunten in de buurt, worden gratis aangeboden en uitgedeeld in gelagzaal van maandag tot vrijdag vanaf 14u ;
- Gratis Koffie en thee
- Toiletten.
- Wifi en de mogelijkheid kleine elektronische apparaten op te laden.
- Bagagekluizen
II) Ondersteuning en activiteiten :
- De sociale permanentie vindt plaats op maandag, woensdag en vrijdag van 9u30 tot 13u en dinsdag en donderdag van 9.30u tot 11.30u, steeds zonder afspraak. Op andere momenten kan er naargelang de agenda van de sociaal werkers op afspraak gewerkt worden.
- Psychosociale begeleiding is ook beschikbaar op aanvraag. Afspraken worden gemaakt tijdens de sociale permanenties.
- We bieden ook socio-culturele en sportieve activiteiten aan, zoals uitstapjes, culturele bezoeken en sportactiviteiten.
- Als vereniging waar armen het woord nemen, organiseren we praatgroepen en interne en externe vormingen.
- We houden je mondeling en via affiches en een weekkalender in de gelagzaal op de hoogte van deze activiteiten, uitstappen, praatgroepen en opleidingen. Je kunt ook aankloppen bij de bureau tijdens de sociale permanenties om meer te weten te komen over deze activiteiten.
2) Betalende diensten:
- Lunch (soep, hoofdgerecht, dessert) wordt geserveerd van maandag tot vrijdag van 12u tot 14u voor €1.
- Voedselpakketten worden uitgedeeld op maandag en vrijdag om 14u voor €1.
Artikel 3: Rechten en regels
Iedereen binnen onze structuur heeft rechten, maar er zijn ook regels die gerespecteerd moeten worden om zo goed mogelijk te organiseren.
1) Rechten
Chez Nous – Bij Ons, haar medewerkers en vrijwilligers verbinden zich ertoe de rechten van alle gebruikers te respecteren. Iedereen heeft toegang tot de aangeboden diensten onder de hierboven beschreven voorwaarden.
2) Regels
Om gebruik te kunnen maken van de aangeboden diensten, wordt u gevraagd om:
- Het personeel en de vrijwilligers te respecteren; elk gebrek aan respect kan bestraft worden aan de hand van een sanctie bepaald door het team;
- De andere bezoekers van de vereniging te respecteren. De vereniging dient ook als rustplaats. U wordt daarom gevraagd om niet te schreeuwen of andere bezoekers van de vereniging te storen;
- De omgeving en onze buren te respecteren;
- Niet te roken in het gebouw. Er is een rookruimte voor de Chez Nous – Bij Ons en er zijn asbakken aanwezig om de omgeving en de naburige huizen schoon te houden;
- Het pand niet te betreden met alcoholische dranken of drugs en deze niet te nuttigen in het pand;
- Niet agressief te zijn of geweld te gebruiken (fysiek noch verbaal);
- Zich niet schuldig maken aan diefstal, verberging of smokkel;
- Geen wapens (of enig ander voorwerp dat kan worden gebruikt om te bedreigen of te verwonden) bij zich hebben;
- Geen persoonlijke bezittingen achterlaten bij Chez Nous – Bij Ons op andere plaatsen dan de daartoe voorziene bagagekluizen. Doet u dit wel, dan zullen we ze moeten weggooien;
- Het gebouw en de uitrusting van de vereniging te respecteren, ze na gebruik in perfecte staat terug te brengen en ze niet voor persoonlijke doeleinden te gebruiken.
- Om niet in delen van het gebouw te komen die niet tot de vzw behoren.
Maximum 2 gezelschapsdieren samen zijn toegelaten in de gelagzaal, maar niet in de keukenruimtes. Indien de gezelschapsdieren andere bezoekers of leden van het team storen, kan er worden gevraagd om het centrum te verlaten.
3) Sancties
Sancties kunnen worden opgelegd voor het niet naleven van de regels.
De volgende handelingen zullen een uitsluiting tot minimum de eerst volgende teamvergadering tot gevolg hebben (team vergaderingen vinden steeds plaats op woensdagnamiddag):
- Fysiek of verbaal geweld ;
- Gebruik van tabak in het gebouw.
- Diefstal
- Het bewust vernielen van materiaal van het centrum
- Het nuttigen van alcohol of drugs in het centrum
- Het betreden van delen van het gebouw die niet tot de vzw behoren
De volgende handelingen kunnen bestraft worden met permanente uitsluiting:
- Herhaaldelijk niet respecteren van bovenstaande regels;
- Verkoop van drugs;
- Anderen in gevaar brengen;
- Gebruik van eender welk wapen in ons centrum.
De sanctie van uitsluiting tot de volgende teamvergadering wordt direct genomen door het aanwezige personeelslid dat de overtreding van de regels heeft waargenomen.
Het team beslist op de eerstvolgende teamvergadering in unanimiteit de duur van de sanctie. Ze zal de dag na de teamvergadering gecommuniceerd worden.
Volgende elementen worden in rekening genomen om de sanctie te bepalen:
- Is het de eerste keer dat de persoon dit gedrag stelt of doet hij dit vaker?
- Heeft de persoon anderen gehinderd of de werking van het centrum verhinderd door zijn gedrag?
- Heeft de persoon zichzelf of anderen in gevaar gebracht?
- Heeft de persoon op een geschikt manier gereageerd wanneer een personeelslid hem aansprak op de overtreden regel?
De persoon die een tijdelijke of permanente uitsluiting opgelegd krijgt, wordt hiervan op de hoogte gebracht door een lid van het team en wordt gevraagd een document te ondertekenen met de kennisgeving van de uitsluitingsbeslissing. Bij terugkeer naar Chez Nous – Bij Ons zal de betrokken persoon eerst een gesprek hebben met een aanwezig teamlid. In het geval van drugsmisbruik bieden we aan om de persoon door te verwijzen naar gespecialiseerde hulpverlening.
Artikel 4: Veiligheid en welzijn
In geval van fysiek geweld, het in gevaar brengen van anderen of het gebruik eender welk wapen in onze gebouwen, kan elk lid van het team de politie waarschuwen. Het aanwezige personeelslid kan de betrokken personen uitsluiten tot de volgende teamvergadering en het dagopvangcentrum voor enkele uren sluiten als hij of zij dat gerechtvaardigd en nodig acht.
Voor elke situatie waarbij sprake is van fysiek geweld, het in gevaar brengen van anderen of het gebruik van een wapen, doet de medewerker aangifte van dit grensoverschrijdend gedrag bij het Departement Zorg van de Vlaamse Overheid. Elk personeelslid is op de hoogte van de procedure.
Alle personeelsleden en vrijwilligers hebben het recht om na een incident van grensoverschrijdend gedrag of geweld contact op te nemen met de preventiedienst van IDEWE voor psychosociale ondersteuning op het gratis telefoonnummer 0800 16 700. Het nummer hangt ook in de keuken.
Er is geen vakbondsvertegenwoordiging aanwezig bij Chez Nous – Bij Ons.
Artikel 5: Beroepsgeheim
Alle werknemers en vrijwilligers zijn verplicht tot geheimhouding van alle interne en externe informatie waarvan zij in het kader van hun functie kennis nemen. De werknemer verbindt zich ertoe het beroepsgeheim te respecteren, zowel tijdens als na de beëindiging van het contract.
Artikel 6: Gebruik van gegevens
Om een betere begeleiding te kunnen bieden en een sociaal dossier op te bouwen, zullen bepaalde persoonlijke gegevens worden opgevraagd. Deze gegevens worden niet geverifieerd of gedeeld zonder voorafgaande toestemming of anonimisering. Het is ook mogelijk om onjuiste gegevens te wijzigen als de persoon daarom vraagt. Weigering om deze gegevens te delen heeft geen enkele invloed op de toegang tot de verschillende diensten.
De gegevens die we bewaren zijn beveiligd en kunnen alleen beschikbaar worden gesteld aan de mensen die bij uw dossier betrokken zijn. De mensen die toegang hebben tot uw dossier zijn gebonden aan het beroepsgeheim.
Gegevens worden alleen gedeeld om te voldoen aan de wet en om de best mogelijke ondersteuning te bieden. Dit wordt altijd gecommuniceerd. Als er sterke bezwaren zijn tegen deze uitwisseling, is het nodig om dit te bespreken om de beste oplossing te vinden.
Elke persoon heeft het recht om zijn dossier in te kijken en te weten wie er toegang toe heeft gehad. Deze gegevens worden opgeslagen en verwerkt in overeenstemming met de GDPR voorschriften.
Als een gebruiker vindt dat zijn of haar rechten met betrekking tot gegevensverwerking niet zijn gerespecteerd, kan deze persoon een klacht indienen bij de Brusselse Controlecommissie. Opdat de klacht ontvankelijk zou zijn, moet de gebruiker zijn identiteit en belang bewijzen.
Artikel 7: Beroep- en klachtenprocedure
Tegen elke – voor de gebruiker nadelige – beslissing van Chez Nous – Bij Ons of een van haar medewerkers kan beroep of een klacht worden ingediend. Dit is de te volgen procedure:
Beroepsprocedure:
In geval van beroep dient de betrokkene van de sanctie een afspraak aan te vragen in het bureau van de sociale permanentie om gehoord te worden door leden van het directieteam. Na overleg met het team wordt dan een tweede beslissing genomen.
Klachtenprocedure:
Als een gebruiker een klacht wil indienen tegen Chez Nous – Bij Ons, dan kan dit door middel van een klachtenformulier. Dit formulier dient door de gebruiker te worden ingevuld met vermelding van naam, voornaam en de datum waarop de gebeurtenis(sen) of beslissing(en) die aanleiding geeft (geven) tot de klacht zich heeft (hebben) voorgedaan.
Om ontvankelijk te zijn, moet de klacht aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het moet worden ingediend binnen 10 werkdagen na de gebeurtenis(sen) of beslissing(en) of na kennis te hebben genomen van de gebeurtenis(sen) of beslissing(en) die het onderwerp zijn van de klacht;
- De gebruiker moet een direct verband hebben met de reden van de klacht;
- De klacht moet voortkomen uit een feit of beslissing die negatieve gevolgen heeft voor de gebruiker;
- De klacht moet betrekking hebben op gebeurtenissen die bij Chez Nous – Bij Ons hebben plaatsgevonden;
- De klacht dient op papier te worden vastgelegd, ondertekend en persoonlijk te worden afgegeven bij het kantoor van dienst op de dagen en uren van de openingstijden van Chez Nous – Bij Ons.
De gebruiker legt in een paar woorden de reden van zijn klacht uit. Als gebruikers niet in staat zijn om hun klacht op te schrijven, kunnen ze daarbij hulp krijgen. De persoon die de klacht neerschrijft, zet de woorden van de gebruiker over. Als de klacht compleet is, wordt de gebruiker geïnformeerd over de klachtenprocedure. Dit kan gedaan worden door de interne regels van de voorziening voor te lezen, of mondeling door een andere gebruiker of een medewerker van de voorziening.
Het formulier wordt gedateerd op de dag van de klacht en ondertekend door beide partijen. De gebruiker krijgt een kopie van de klacht en de bijlage.
De klacht wordt behandeld en onderzocht door de coördinator. Indien nodig wordt deze klacht besproken tijdens de teamvergadering en/of de raad van bestuur, afhankelijk van het onderwerp en draagwijdte van de klacht.
De beslissing over uw beroep/klacht wordt binnen tien dagen na indiening van je verzoek mondeling aan u meegedeeld.
Als de gebruiker vindt dat zijn klacht niet of niet eerlijk wordt behandeld, kan hij een externe klacht indienen bij de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie;
- Belliardstraat 71, bus 1, 1040 Brussel
- Tel.: 02/502.60.01 – https://www.ccc-ggc.brussels/nl/contact
Of bij het Departement Zorg Vlaanderen
- Koning Albert II -Laan 15 bus 495, 1210 Brussel
- Tel: 1700
- https://www.vlaanderen.be/departement-zorg/klachten/een-klacht-indienen-over-een-organisatie-of-voorziening-die-het-departement-zorg-erkent-of-subsidieert
Peter Vancutsem,
Coördinator
Diverse contacten:
Coördinator van de vzw Chez Nous – Bij Ons: Peter Vancutsem
- 0486 30 77 75
- peter@cheznousbijons.be
Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van Brussel-Hoofdstad:
- Belliardstraat 71, boite 1, 1040 Brussel
- Tel: 02 502 60 01 – https://www.ccc-ggc.brussels/fr/contact
Alain Maron, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering (Gezondheid en Welzijn):
- Botanic building, Sint-Lazaruslaan, 10 – 13e verdieping, 1210 Brussel
- Tel: 02 506 34 11 – info.maron@gov.brussels
Elke Van den Brandt, Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering (Gezondheid en Welzijn):
- Botanic Building, Sint-Lazaruslaan, 10, 13e verdieping, 1210 Brussel
- Tel: 02 517 13 33 – info.vandenbrandt@gov.brussels
Bruss’help, coördinator van noodhulp- en integratieprogramma’s in het Brussels Gewest:
- Verenigingsstraat 15, 1000 Brussel
- Tel: 02 880 86 89 – info@brusshelp.org
Sociaal noodnummer (Samusocial): 0800 99 340
Brusselse controlecommissie:
- Kunstlaan 21, 1000 Brussel
- Tel: 02 282 47 70 – https://paradigm.brussels/fr/nos-services/smart-admin/valoriser-les-donnees-regionales/docs/commission-de-controle-bruxelloise